Wielerzomer 2024
Fietsers en wielerliefhebbers kunnen in de zomer hun hart ophalen in de gemeente Roosendaal. Wij ondersteunen het Wielerplatform Roosendaal elk jaar bij de communicatie en promotie van alle wielerevenementen die zij organiseren. De gemeente Roosendaal voegt daar met de ZLM Tour een wedstrijd aan toe met internationale allure waarvoor wij met plezier de promotie verzorgen.
Met 10 wielerrondes in stad en dorpen en 30 recreatieve fietsroutes is er volop aanbod. Voor een optimale zichtbaarheid bij een groot publiek zetten wij een mix aan on- en offline middelen in. Op deze manier krijgen (potentiële) bezoekers in een straal van 30 km rondom Roosendaal via meerdere kanalen onze uitingen te zien.
Website
Op onze website Bezoek Roosendaal heeft de Wielerzomer een eigen plek in de menustructuur. De hele zomer lees je hier actuele, praktische informatie over de wielerevenementen. Hierin maken we de link naar de digitale UITagenda waar alle evenementen worden uitgelicht. Daarnaast verwijzen we naar recreatief fietsen met inspirerende tips en routes voor als mensen die zelf op de fiets willen stappen. Ook maakt het Wielerplatform gebruik van onze website om via een ‘verborgen pagina’ inwoners in 5 talen te informeren over de afzettingen ten behoeve van de wielerrondes.
UITagenda en folders
De gedrukte UITagenda is een van de populairste middelen om evenementen offline onder de aandacht te brengen. In zowel de voorjaars- als zomereditie van onze gedrukte UITagenda heeft de Roosendaalse Wielerzomer een pagina waarin alle wielerevenementen benoemd worden. Daarnaast lichten we alle wielerevenementen uit met een eigen UITagenda-poster.
In een speciale Wielerzomerfolder(oplage 5000) promoten we alle wielerrondes apart en laten we de vele jeugdactiviteiten zien die worden georganiseerd. Wij verspreiden de folder via ons gebruikelijke netwerk waardoor de ze te vinden zijn op drukbezochte locaties in de gemeente zoals het station, parkeergarages en campings in de omgeving. De wielercommités verspreiden de folder binnen hun eigen netwerk.
Social media
Tijdens de Wielerzomer zorgen we voor online zichtbaarheid met social media advertenties. Met de algemene uiting 'Klaar voor de Wielerzomer' verwijzen we naar alle wielerevenementen op de website, en vervolgens hebben we deze uiting vervangen voor de boodschap 'We liggen op koers' om de aandacht vast te houden. Voor het Roosendaals Wielerweekend en de Draai van de Kaai, de twee grootste evenementen, hebben we aparte advertenties ingericht om bezoekers te trekken. Het muziekevenement Warmdraaien van de Draai van de Kaai steunen we met een gerichte ticketverkoopcampagne. Op de tijdlijn van In Roosendaal tonen we berichten, stories en reels over de diverse wielerrondes.
Outdoor media en fotografie
Onze fotografen leggen de wielerkoersen vast om aantrekkelijk campagnemateriaal voor de komende jaren te verzamelen. Elke wielerkoers heeft daarnaast eigen outdoor promotie-uitingen in een nieuwe, frisse opmaak die we inzetten via de digitale borden. Daarnaast hebben we op de citydisplays een algemene uiting geplaatst om alle wielerevenementen te promoten. Na 3 weken vervangen we de algemene uiting voor een nieuwe om zo blijvend de aandacht op de verschillende wielerevenementen te vestigen.
Aankleding evenementen
Ter aankondiging van de ZLM Tour zorgen spandoeken voor extra zichtbaarheid. Afgelopen zomer plaatsten wij deze op een gedeelte van het parcours en op bij de finish. Wielercomités van lokale koersen kunnen onze spandoeken ter aankleding van hun evenement gebruiken op de dag van hun evenement. Zo hebben wij spandoeken met ‘Roosendaalse Wielerzomer’, ‘We liggen op koers’ en ‘Even de sprint aantrekken’. Ook sponsoren we een team van de Nationale Jeugdronde met kleding en een busje.
Campagne ZLM Tour
Voor de promotie van dit prestigieuze sportevenement in Roosendaal hebben we een combinatie van outdoor media en social media ingezet. Hieronder een overzicht van de middelen die wij hebben ingezet om aandacht te vestigen op de ZLM Tour 2024. De resultaten van de campagne zijn hier te downloaden.
- Campagnepagina met het officiële programma, de route en de activiteiten op de Kade
- Outdoor media: uiting op de citydisplays, abri’s en mupi’s, de 6 digitale borden en de mast A17
- Posters met een routekaart langs alle wielerevenementen van de Roosendaalse Wielerzomer en spandoeken ter aankleding van de fanzone op de Kade
- Social media advertentie gericht op bereik met de aankondiging van het wielerevenement
- Sponsored post met de activiteiten op de Kade tussen start en finish