Hartverwarmend Roosendaal 2025

Van een gezellige lichtjestocht tot een magisch winterbos of verhalen rond het vuur. Tussen maandag 8 december 2025 en 4 januari 2026 staat Roosendaal bol van de winterse activiteiten tijdens Hartverwarmend Roosendaal. Tijdens deze periode draait het om ontmoeten, verbinden en verwonderen. De binnenstad zelf is een cadeau vol sfeervolle winkelstraten, prachtige verlichting en kerstbomen verspreid door de stad.

Voor een betekenisvolle invulling van het winterprogramma zoeken wij creatieve makers en lokale kunstenaars. Doe je mee? Dan maken we december in Roosendaal samen 'hartverwarmend'! 

Wat is Hartverwarmend Roosendaal?

In 2019 lanceerde Roosendaal Citymarketing ‘Hartverwarmend Roosendaal’, een overkoepelend marketingconcept waarmee zij Roosendaal in de maand december en tijdens de kerstvakantie presenteert. Alle activiteiten en evenementen die tijdens deze periode plaatsvinden waren dan ook direct of indirect verbonden met dit concept.

Inmiddels is ‘Hartverwarmend Roosendaal’ uitgegroeid tot veel meer dan enkel een marketingconcept met bijbehorende campagne. Het is omarmd door ondernemers, organisatoren en partners uit de stad die de handen ineenslaan om samen met Citymarketing een compleet winterprogramma neer te zetten voor zowel bewoners als bezoekers.

Focus op drie gebieden

In 2025 ligt de focus op drie gebieden:
1. Markt (horecaplein; podium met optredens en diverse activiteiten)
2. Nieuwe Markt (Magische Winterbos; focus op ontmoeting)
3. Tongerloplein (Plein van de creatieve makers; van kunst tot theater en alles wat de verbeelding raakt)
Omdat de werkzaamheden op het Tongerloplein aan het einde van dit jaar nog in volle gang zullen zijn wijken we voor de komende editie uit naar het Emile van Loonpark.

Markt
De Markt biedt ruimte voor een gezamenlijk, overdekt horecaplein. In behaaglijke warmte kun je plaatsnemen aan een tafel of neerploffen in een comfortabele zithoek om samen te genieten van een hapje en drankje in winterse huiskamersferen. Uiteraard ontbreken de fleecedekens niet, zodat je ook na lang borrelen het nog steeds niet koud hebt.
Op het horecaplein kun je ook terecht voor entertainment en activiteiten. Van muziekbingo tot pubquiz en van après-skiparty en open-micavond tot het akoestisch optreden van een lokale muzikant. Bij het horecaplein zit je in de maand december altijd goed. 

Nieuwe Markt
Het ooit zo lege plein wordt in de winter omgetoverd tot magisch winterbos waar van alles te ontdekken is. Een koor zingt tussen de dennenbomen kerstliederen, een ouder echtpaar op een bankje heeft een spontaan gesprek met een voorbijganger, mensen roosteren brooddeeg of marshmallows boven knisperende vuurkorven, kinderen springen lachend van boomstronk naar boomstronk of luisteren vol verwondering naar de mooiste verhalen. Het is een plek om te ontmoeten en een plek om samen te zijn.
Een grote, prachtig versierde kerstboom is het niet te missen middelpunt van het winterbos. Vergezeld door Anton Pieck-achtige huisjes vormt deze boom de achtergrond van vele foto’s.

Emile van Loonpark
Het stadspark is tijdens de winter hét toneel van lokale kunstenaars en creatieve makers. Bij het betreden weet de bezoeker nog niet wat hem te wachten staat en moet zich dan ook vooral laten meevoeren. Van lichtkunst in de bomen tot sfeervolle melodiën en onverwachte momenten.

Drie kernwaarden

Bij het winterprogramma gaan we uit van drie kernwaarden. De activiteiten die plaatsvinden en alles eromheen hebben deze waarden als basis:

  1. Met elkaar
    - brengt mensen met elkaar in verbinding
    - wordt (bij voorkeur) met meerdere ondernemer/partners georgaineerd
  2. Sterk door eenvoud
    - straalt kwaliteit uit
    - is laagdrempeling
    - spreekt een breed publiek aan
  3. Veerkrachtig
    - is duurzaam, voor de lange termijn
    - is creatief en vernieuwend
    - kan én mag groeien

Heb je een tof idee? Of wil je meehelpen/denken?

Ben jij als creatief maker of kunstenaar geïnspireerd door wat je hierboven hebt gelezen en wil jij je inzetten om Roosendaal dit jaar (en de komende jaren) écht hartverwarmend te maken? Neem dan contact met ons op door een email te sturen naar info@roosendaalcitymarketing.nl. Wil je liever telefonisch contact? Bel dan naar 0165-511 224.

Naast ideeën vanuit jullie zijn we ook specifiek op zoek naar verhalenvertellers en mensen die een creatieve workshop kunnen verzorgen. 

Om deze webapp aan je beginscherm toe te voegen, tik op het delen-icoon en kies 'Zet op beginscherm'. Om deze webapp aan je startscherm toe te voegen, open het menu en kies 'Toevoegen aan startscherm'.