Bewonerscampagne: Ongekend in Roosendaal

Het zijn de inwoners uit Roosendaal en hun verhalen die de gemeente maken. Bijvoorbeeld Niek uit Nispen, die ons land vertegenwoordigt op de Olympische Spelen. Of Geoffrey, kunstenaar met internationale allure, die o.a. de Tullepetaonse neutbon ontwierp. En Nadia, de eerste Marokkaanse Roosendaalse, die anderstaligen begeleidt als docent en jobcoach bij Curio. En niet te vergeten Dré*, die zich als vrijwilliger onvermoeid inzette voor een nette wijk en verse groenten kweekte in de gemeenschappelijke moestuin. 

Meerjarige campagne

Dit is nog slechts een greep uit de bijzondere inwoners die Roosendaal heeft, en om deze verhalen te delen met andere Roosendalers is de meerjarige campagne Ongekend in Roosendaal ontwikkeld. Onder deze titel brengen we verrassende, inspirerende, ontroerende en vaak ongekende verhalen in beeld. Verhalen voor én door Roosendalers. Met videoportretten, geschreven interview en fotografie tonen we ongekende verhalen uit de hele gemeente, waarbij ongekend een tweeledig begrip is: ongekend als in onbekend maar ook ongekend mooi of ongekend bijzonder.  

Roosendalers trots maken

Ons doel is van alle Roosendalers ambassadeurs te maken. We willen iedereen laten zien dat Roosendaal zo veel heeft om trots op te zijn, te beginnen met het belangrijkste: de unieke mensen die er wonen. Volgens ons is trots namelijk aanstekelijk. Door positieve verhalen te delen, wakkeren we de trots onder alle Roosendalers aan. Het zijn immers de inwoners die de stad kleuren. Bijzondere verhalen een podium geven, betekent ook een stuk waardering uiten. Hieronder de video die we lanceerden ter introductie van de campagne.

Campagnepagina

In maart 2022 lanceerden we de eerste Ongekende Roosendaler: Iliass. Als jongerenwerker is hij een echte verbinder in de wijk. Inmiddels hebben we 11 ambassadeurs die trots hun verhaal delen. Op de website van In Roosendaal hebben we een campagnepagina waarop alle verhalen te vinden zijn. Naast de video wordt er ook een interview uitgeschreven, waarin de geïnterviewde dieper in kan gaan op zijn of haar verhaal, uiteraard vergezeld van mooie, professionele fotografie. Elke video wordt uiteraard ook gelanceerd met een bijbehorende campagne op social media voor een groter bereik.

Samenwerking Roosendaalse Bode 

Ter promotie van onze bewonerscampagne zijn we in de tweede helft van 2022 ook een samenwerking aangegaan met huis-aan-huisblad De Bode, editie Roosendaal en omgeving. Daar creëerden we de rubriek Ongekend in Roosendaal met om de week een kort artikel en de link naar het complete verhaal online. Ook in het jaarboek 2022 van de Bode besteedden we twee pagina’s aan de bewonerscampagne. Naast extra zichtbaarheid was ons doel om daarmee ook anderen aan te sporen zichzelf (of elkaar) op te geven voor een ongekend verhaal.

* Dré Siemons is in 2022 overleden, in overleg met zijn familie hebben we er voor gekozen zijn werk te blijven eren en online voort te laten bestaan.

Om deze webapp aan je beginscherm toe te voegen, tik op het delen-icoon en kies 'Zet op beginscherm'. Om deze webapp aan je startscherm toe te voegen, open het menu en kies 'Toevoegen aan startscherm'.