Wie doet wat in de stad?
Roosendaal Citymarketing
Roosendaal Citymarketing wil een bijdrage leveren aan de economische, maatschappelijke en culturele ontwikkeling van de stad, om zo te stimuleren dat meer mensen kiezen voor Roosendaal en een evenwichtige groei van de stad te realiseren.
- Uitwerken lange termijn merk- en marketingstrategie voor de stad
- Afstemming met marketingpartners in de gemeente, gezamenlijke doelstellingen formuleren en regie voeren
- Campagnes m.b.t. het aantrekken bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten/studenten
- Merkbewaking en merkcampagne Roosendaal: huisstijl en fysieke uitingen in de gemeente, storytelling
- Placebranding bij ontwikkelingen in de stad
- Onderhouden van de website www.inroosendaal.nl en In Roosendaal social media kanalen voor bewoners, bedrijven, talenten en studenten
- Onderhouden van de website www.bezoek-roosendaal.nl en de Bezoek Roosendaal social media kanalen voor bezoekers
- Winkel van Roosendaal/VVV Roosendaal met toeristische informatie en dienstverlening, merchandising en lokale stadsproducten, cadeaukaarten, stadswinkel, kaartverkoop aantal evenementen
- VVV I-punten
- Advisering leisure aanbod
- Doelgroepenonderzoek
- Informatie-en promotieproducten voor bezoekers op belangrijke touchpoints (inclusief ondernemers)
- Coördinatie en uitvoering banierenplan i.s.m. Binnenstad, Collectief Roosendaal en gemeente
- Productontwikkeling: arrangementen en routes (routebureau)
- Coördineren van de outdoor media: Citydisplays, mupi’s en abri’s, digitale billboards
- Evenementenloket: meldpunt evenementen, kalenderfunctie, advies en ondersteuning, faciliteiten
- Evenementenaanbod optimaliseren, coördineren en evenementenmarketing
- Productontwikkeling: arrangementen en routes
Bureau Binnenstad/Hart voor de Binnenstad
In de binnenstad van Roosendaal werken gemeente, vastgoedeigenaren, winkeliers en bewoners samen onder de naam ‘Hart voor de Binnenstad’. Sinds 2016 wordt samengewerkt om de binnenstad beter, mooier en aantrekkelijker te maken (werkt nauw samen met Collectief Roosendaal).
- Planontwikkeling binnenstad
- Bereikbaarheid Binnenstad
- Bewegwijzering
- Acquisitie nieuwe ondernemers
- Vergroten gastvrijheid van de stad
- Citydressing Binnenstad
- Loyalty programma en cadeaukaarten met Roos24 pas en app, plus marketingcampagnes
- Algemene marketing alle ondernemers binnenstad
- Vergroening in binnenstad
- Cultuurontwikkeling in Binnenstad
- Participerende partij vereniging van vastgoedeigenaren
Collectief Roosendaal
Collectief Roosendaal is de vereniging voor alle ondernemers in de binnenstad van Roosendaal. Gezamenlijk wordt gewerkt aan een bruisend Roosendaal. (Werkt nauw samen met Bureau Binnenstad)
- Meedenken op (middel)lange termijn zodat er een eenduidige, breed gedragen visie voor de binnenstad ontstaat
- Verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimtes, het beheer en de leefbaarheid van de binnenstad. Verbeteren van de veiligheid
- Meedenken en participeren in samenwerkingsverbanden met vastgoedpartijen. Aanbod van horeca, dienstverlening en winkels kwalitatief en kwantitatief versterken door meer diversiteit en een duidelijke routing en het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat
- Citydressing: bloembakken, sfeerverlichting en creatieve aankleding (bijvoorbeeld de banieren)
- Stadspromotie: marketingactiviteiten van de Binnenstad en activiteiten i.s.m. Designer Outlet Roosendaal
- Participeren Roos24, het loyaltyprogramma van de binnenstad
- Evenementenprogramma Binnenstad, (medefinanciering intocht Sinterklaas en de ijsbaan)
Cultuur verbindt Roosendaal
Cultuur Verbindt Roosendaal stimuleert actieve en passieve deelname aan kunst en cultuur door een podium te bieden voor culturele verbinding, samenwerking en vernieuwing.
- Zorgen voor een grotere zichtbaarheid van en draagvlak voor kunst en cultuur in de gemeente
- Ondersteunen van aangesloten deelnemers op het gebied van inhoud, organisatie, financiën, huisvesting, subsidies, public relations, etc.
- Initiëren, stimuleren en zichtbaar maken van culturele initiatieven, grensverleggende experimenten, samenwerkingsverbanden die nieuwe mogelijkheden scheppen, kansen voor professionele cultuurmakers en amateurveld
- Fondsbeheerder. Op transparante wijze verdelen van middelen voor kunst en cultuur in de gemeente Roosendaal in de vorm van geld, in te zetten expertise of anderszins
- Adviseren van diverse stakeholders binnen en buiten het netwerk waaronder de gemeente Roosendaal en beleid ontwikkelen in afstemming met betrokken partijen en stakeholders
CultuurCompaan
CultuurCompaan zet zich in op het gebied van cultuureducatie en -participatie in de gemeente Roosendaal. Door het aanbieden van culturele activiteiten kunnen kinderen, jongeren en volwassenen meedoen aan of genieten van cultuureducatie en -participatie. Jeugd en inwoners die niet vanzelfsprekend in aanraking komen met cultuur hebben onze speciale aandacht.
- ‘Circle of Talent’ richt zich op het bevorderen en vergroten van actieve cultuureducatie, zodat kinderen en jongeren gezond opgroeien en voldoende toegerust zijn voor een volwassen leven.
- ‘Iedereen kan meedoen’ is erop gericht om het huidige aanbod voor cultuurparticipatie in de gemeente Roosendaal uit te breiden, zodat inwoners zich onderdeel voelen van een netwerk en elkaar ondersteunen als dat nodig is. Het instrument de Cultuuratlas Roosendaal is een middel om inwoners te laten weten wat er te doen is op cultureel gebied in Roosendaal en hoe en waar ze bijvoorbeeld aanbieders kunnen vinden.
- ‘Cultuur helpt je verder’ staat voor het bevorderen van de zelfredzaamheid en actieve gezonde leefstijl van inwoners aan de hand van actieve cultuureducatie en -participatie of het beoefenen van cultuur. Maatschappelijke thema’s als eenzaamheid, dementie, armoedebeleid, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of mensen met een beperking vormen vaak onderwerp van projecten